Hälsa på jobbet

Det är viktigt att må bra på jobbet. På Stora Enso Skog erbjuder vi ett friskvårdsbidrag på 2000 kronor som kan användas till ridning, segling eller varför inte styrketräning? Det kan vara en bra start till ett hälsosammare liv.
Vart tredje år erbjuds alla medarbetare att delta i en hälsoaktivitet med en föreläsning och ett konditionstest. En hälsoprofil görs för att kartlägga den egna hälsan och man får råd och tips om hur man kan förbättra sin hälsa. Varje år bjuds också ett antal medarbetare in till vår satsning ”Från risk till frisk”. Det är medarbetare som kan behöva extra stöttning för att må bättre. Där får man hjälp och inspiration med bland annat kost, träning och sömnvanor.

Simon förändrade livet

En riktig hälsoresa. Så kan man beskriva maskinföraren Simon Liljergrens senaste år. Han hade dålig kondition och värk i axlar och nacke. Men genom ett målmedvetet arbete och med hjälp av programmet ”Från risk till frisk” är Simon som en ny människa.
– Jag mår jättebra nu, säger Simon Liljergren.
Han ser pigg och glad ut. Det är svårt att tro att Simon Liljergren bara för ett år sen var trött, energilös och med smärtor i axlar och nacke. Simon jobbar som maskinförare och just idag ses vi i skogen mellan Rättvik och Bjursås där han ska kliva på sitt pass i skördaren. Men glad och pigg har han inte alltid varit. Som pojk spelade han fotboll men på äldre dagar blev det mindre och mindre rörelse och ohälsan smög sig på. För snart ett år sen gjorde Simon en hälsoprofilundersökning genom Skogshälsan. Resultatet var nedslående.
– Jag hade dålig kondition, högt blodtryck, högt kolesterol och var jag var överviktig, berättar han.

Från risk till frisk

Simon blev erbjuden att vara med i programmet ”Från risk till frisk”. Målet han satte var att på ett år gå ner 25 kilo och börja träna två gånger i veckan. Hittills är resultatet mer än fantastiskt. Han har gått ner 24 kilo och tränar fem dagar i veckan. Konditionen är bra liksom blodtrycket och kolesterolvärdet.
– Folk känner knappt igen mig. Ibland känner jag inte igen mig själv, säger Simon och skrattar. Jag är pigg och fokuserad, och har inte ont i axlar och rygg längre, säger han och skrattar.

Ny kost

Genom programmet fick han testa på många olika träningsformer. Yoga, cykling och styrketräning till exempel. Han fastande för det senare och har nu ett gymkort som används flitigt. Men programmet handlar även om sömn och kost. Så det är inte bara förhållande till träning som är förändrat. Även kosten är utbytt.
– Tidigare blev det mycket skräpmat. Makaroner och köttbullar med mycket ketchup. Inte gott och jag mådde inte bra av den. Nu är det mycket protein och grönsaker istället, säger Simon.
Men var det inte motigt att förändra livet så här mycket?
– Nej inte om man bestämmer sig. Då går det bra. Men det är viktigt att ha ett långsiktigt mål, berättar Simon.

Vasaloppet nästa?

Flera av Simons kollegor har blivit inspirerade av hans förändring och börjat träna. Själv funderar han nu på sina nya mål.
– Kanske kan det bli Vasaloppet, funderar han innan han säger hej då och kliver upp i skördaren för att påbörja dagens arbetspass.